Herdenking op 4 mei te Apeldoorn
Op 4 mei 2026 vond in het Oranjepark de jaarlijkse Dodenherdenking plaats. Tijdens de plechtigheid stonden inwoners van Apeldoorn stil bij alle Nederlandse oorlogsslachtoffers en slachtoffers van vredesmissies sinds de Tweede Wereldoorlog.
Net als alle andere jaren was de start van de herdenking in de Grote Kerk waarbij met muziek en verhalen werd stil gestaan bij het lot van twee Apeldoornse families. Na de stille tocht naar het Oranjepark volgde een toespraak van de burgemeester en werd een zelfgemaakt gedicht voorgelezen door een leerling van Scholengemeenschap UDO. Aansluitend werden kransen en bloemen gelegd bij het monument waaronder een bloemstuk namens het Comité Veteranen. Om 20.00 uur werd twee minuten stilte gehouden, gevolgd door het Wilhelmus.
De bijeenkomst werd bijgewoond door veel inwoners, jong en oud, en verliep in een respectvolle en indrukwekkende sfeer.