Vrijheid in beweging: Bevrijdingsdag in Voorst

De gemeente Voorst koos er dit jaar bewust voor om ook op 5 mei nadrukkelijk stil te staan bij onze vrijheid. En dat bleef niet onopgemerkt. Met dit krachtig en verbindend initiatief kreeg Bevrijdingsdag een bijzondere invulling.

In de nacht van 4 op 5 mei bracht de burgemeester samen met een grote groep sportieve lopers het Bevrijdingsvuur in estafettevorm van Wageningen naar Twello. Dit vuur, hét symbool van bevrijding, vrede en verdraagzaamheid, markeert de overgang van herdenken naar vieren: van 4 mei naar 5 mei.

Opvallend was de grote groep jonge deelnemers. Zij leverden niet alleen een sportieve prestatie, maar lieten ook zien dat het besef van vrijheid leeft onder nieuwe generaties. Dat stemt hoopvol.

Bij aankomst werden de lopers feestelijk onthaald met muziek van verschillende muziekverenigingen uit meerdere dorpen van de gemeente. Dit is een mooi teken van de brede betrokkenheid. Ook langs de route en bij de ceremonie was veel belangstelling.

De burgemeester had de veteranen uit de gemeente speciaal uitgenodigd voor deze gelegenheid. Velen gaven gehoor aan deze uitnodiging, waaronder ook nog actieve veteranen. Zij spraken van een waardevolle en betekenisvolle ceremonie, die wat hen betreft een vervolg verdient.

De lopers

De toespraak van de burgemeester in het kort:

Terwijl wij vandaag in vrijheid samenkomen, weten we dat op veel plaatsen in de wereld nog altijd oorlog wordt gevoerd. 

Nooit meer oorlog is nu.

Vrijheid is nooit vanzelfsprekend en nooit af. Het vraagt dagelijkse inzet, om elkaar ruimte te geven, om onze democratie en rechtsstaat te beschermen en om op te komen voor mensenrechten. Alleen zo blijft Nederland een vrij en tolerant land.

Vrijheid vier je niet alleen, vrijheid deel je met elkaar.

Daarom is het herdenken van de bevrijding zo belangrijk. Het dwingt ons stil te staan bij de verschrikkingen van het verleden én bij de vraag wat vrijheid vandaag voor ons betekent. Wat betekenen mensenrechten voor ons? Wat betekent leven in een democratische rechtsstaat?

Het is ook de reden dat wij vandaag onze veteranen eren. Mannen en vrouwen die zich, soms met gevaar voor eigen leven, hebben ingezet tijdens oorlogen, conflicten en vredesmissies, ter bescherming van onze vrijheid.

Laten wij er trots op zijn dat wij mede dankzij hen al 81 jaar in vrijheid leven.
Laten wij die vrijheid blijven doorgeven aan toekomstige generaties.

Vervolgens ontstak de burgemeester onder luid applaus het Bevrijdingsvuur.

Na afloop werd in het gemeentehuis nagepraat onder het genot van koffie en koek. Voor sommige veteranen kreeg dit samenzijn zelfs het karakter van een kleine reünie. Zij waren dan ook de laatsten die vertrokken.

Een inspirerende viering waarin beweging, ontmoeting en betekenis samenkwamen. En waarin duidelijk werd: vrijheid leeft in Voorst.